شماره خبر : 5235
منتشر شده در مورخ : ۱۰ شهریور ۱۴۰۰
ساعت : 19:24
شهادت زینت بخش نیایشگران

شهادت زینت بخش نیایشگران

    
در بین مورخین و سرگذشت نگاران تردیدی نیست که شهادت امام سجّاد علیه السّلام در ماه محرّم بوده، امّا در روز شهادت ایشان بین دوازدهم یا هجدهم و یا بیست و پنجم این ماه اختلاف است،که البته راویان مشهور و معتمدتر، روزی چون فردا،یعنی روز بیست و پنجم محرّم را روز شهادت این امام بزرگوار می دانند. ‌
چهارمین امام شیعیان، از آغاز تا پایان قیام پدر بزرگوارش برعلیه حکومت ظالمانه یزید با ایشان همراه بود، امّا حادثهی عاشورا به‌گونه‌ای پیش رفت که ظاهرا به شکست کامل جبهه حق و پیروزی جبهه باطل انجامید و گمان نمی رفت از آن پس هیچ‌گاه فرصتی برای قیام حق‌جویان و احیاء کلمه حق فراهم نگردد، اما مشیت الهی بر این قرار گرفته بود که امام سجّاد علیه‌السلام به‌دلیل بیماری شدید در روز عاشورا، از جهاد معاف گردد و بلافاصله پس از سرکوب خونین قیام حق‌طلبان در کربلا و در حالی که حزب شیطانی اموی سرمستانه این پیروزی را جشن گرفته بود مرحله دوم قیام عاشورا، یعنی انتقال پیام این قیام را به جامعه انسانی آغاز کند.
آن بزرگوار علی‌رغم شرایط سخت و طاقت‌فرسای اسارت، ماموریت خود را در اثبات حقانیت عاشورائیان و افشای چهره حق‌ستیز و شیطانی امویان، عالمانه و شجاعانه به انجام رسانید و با موضع‌گیری‌ها و سخنرانی‌های روشنگرانه خود در کوفه و شام، مانع از موفقیت دشمن در فریب مردم و پایمال کردن خون شهیدان راه حق شد. ‌ایشان پس از بازگشت به ‌مدینه‌،به مدت 34 سال، امامت شیعیان را بر عهده داشت که اگرچه تمام این دوران با حکومت شریرترین حکام ضدّاسلامی اموی و مروانی همزمان بود لیکن آن بزرگوار توانستند با برنامه ریزیهای دقیق فرهنگی و با گسترش معارف اسلامی از طریق دعا و در قالب راز و نیاز با معبود،در اوج محدودیتها و حسّاسیتهای امویان، مانع اثر گذاری تبلیغات آنان برای مسخ دین و فریب دینداران شوند. آثار و نتایج برنامه‌ریزیهای فرهنگی آن بزرگوار و حسّاسیتهایی را که در همدلی با جریانات حق‌طلبانه و مقابله با انحرافات نشان می داد می توان در سست شدن پایه حکومت اموی که نهایتا به سقوط آن منجر شد و در فراهم شدن فرصتهای بسیار درخشان برای تشکیل حلقه‌های وسیع درسی و تربیت صدها عالم و دانشمند بزرگ و پی‌ریزی اساس معارف الهی توسط امام محمدباقر و امام جعفرصادق علیهم‌السلام مشاهده کرد.
تعمّق در مفاهیم بلند دعاهای امام سجّاد علیه‌السّلام، ابتکار شگفت‌آور آن بزرگوار را در آموزش و هدایت مردم،حفظ آیین حق،جلوگیری از انحرافات و مبارزه با ظلم به وسیله دعا به ما نشان می دهد. مجموعه ای از این دعاها به نام صحیفه سجادیه که به اخت القرآن و زبور آل محمد علیهم السّلام معروف است،امروز به عنوان میراثی گرانقدر در دست ماست. 
صحیفه سجادیه دایره‌‌المعارفی کامل از اصول اعتقادات، فروع دین، معارف توحیدی و عرفانی و اخلاقی در قالب دعا است که برای حفظ قرآن و اسلام حرکتی نو در جهادی پیروزمند را پایه گذاری کرد.
 ‌موسوی زاده
1400/06/11

 

برچسب ها : شهادت امام سجّاد علیه السّلام ‌مدینه‌ عاشورا