شماره خبر : 6101
منتشر شده در مورخ : ۱۷ آبان ۱۴۰۰
ساعت : 17:49
ایرانی بهتر با ارتقاء کیفیت محصولات

ایرانی بهتر با ارتقاء کیفیت محصولات

                                                          
در تقویم رسمی کشور، 18 آبان به عنوان روز ملّی کیفیت نامگذاری شده، مقوله ای که در کشورمان به دلیل تحمیل جنگ اقتصادی استکبار جهانی از اهمیت مضاعفی برخوردار شده است و اینک نه یک انتخاب بلکه الزامی است که بی توجّهی به آن بسیار خطرناک است چرا که برای کسب برتری و ماندگاری کیفیت مؤثّرترین عامل است. در این روز ضمن مطرح شدن بحث اهمیت کیفیت کالا و خدمات در جامعه و تأکید بر ضرورت ارتقاء مستمر کیفیت، به برترین و سرآمدترین سازمان‌های ایرانی حائز شرایط در بخش‌های مختلف کشور شامل سازمان‌ها، بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، واحدهای عملیاتی، مؤسسات بخش عمومی، بنگاه‌های کوچک و متوسط مستقل و بنگاه‌های کوچک و متوسط وابسته که در زمینه ارتقاء کیفیت و سرآمدی کسب و کار، فعالیت‌های چشم‌گیری انجام داده‌اند جوائزی اعطا می‌شود.
 کیفیت ‌به ‌معنای‌ کار درست ‌را بار اول ‌صحیح‌ انجام‌دادن‌ و دفعات‌ بعد بهتر از بار اول‌ انجام‌ دادن است. بر این اساس در تولیدات کیفی نه تنها از دوباره کاری، موازی کاری و اتلاف منابع خبری نیست بلکه با افزایش مهارت ها هربار می توان بهتر از دفعات قبل به کاهش هزینه تولید و قیمت تمام شده دست یافت و در جلب مشتری و کسب درآمد از رقبا پیشی گرفت و ماندگاری در عرصه را افزایش داد، بررسی سوابق بنگاههای اقتصادی پردوام نیز نشان می دهد که بقاء و دوام این بنگاهها جز با جلب رضایت مشتری امکان پذیر نبوده و کسب این رضایت نیز، تنها با عرضه خدمات و کالای با کیفیتِ مطلوب میسّر شده است. لذا با درس گرفتن از نتایج غیرقابل انکار این بررسیها، امروزه مسأله کیفیتِ کالا و خدمات، به دغدغه اصلی تمام کشورها و بنگاههای اقتصادی که به سودآوری، سربلندی و ماندگاری در عرصه های اقتصادی می اندیشند، تبدیل شده است، ولی رقابتی شدن دنیای کسب و کار و جهانی شدن مبادلات اقتصادی از یک طرف و بالا رفتن توانائی‌های مشتریان و مصرف‌کنندگان در انتخاب کالا و خدمات مورد نیاز خود از طرف دیگر، شرایط ماندن در صحنه‌های اقتصادی را دشوار کرده و مقولهِ کیفیت و ارتقاء آن را به یکی از مهمترین ابزار رقابت بنگاههای اقتصادی تبدیل کرده است.
امّا موضوع کیفیت در کشور ما که هنوز بخش عمده ای از اقتصاد کشور دولتی و انحصاری است و بخش غیر دولتی اقتصاد نیز غالباً به قواعد کسب و کار رقابتی چندان توجّهی ندارد، تا مدتی قبل نتوانسته بود در بسیاری از تولید کنندگان و ارائه دهندگان خدمات دغدغه ارتقاء کیفیت و کاهش هزینه و جلب رضایت مشتری را که تضمین کننده دوام و سربلندی است، بوجود آورد، امّا با گسترش بخش غیردولتی اقتصاد و شکستن سد انحصار در بسیاری از بخشهای اقتصادی و نیز به برکت وجود و تهدید دشمنان نادانی که با تحریم و دیگر شیطنتها قصد ضربه زدن به اقتصاد ایران را دارند اینک فرصتی فراهم شده تا تولید کنندگان ما نیز توانائی خود را در رقابت با یکدیگر و با رقبای خارجی افزایش دهند و همچنانکه مشاهده می شود با ارتقاء کیفیت محصولات توانسته اند در بسیاری از موارد به توفیقات امیدوارکننده ای دست یابند.
موسوی زاده
 1400/08/18
 

برچسب ها : ایران کیفیت محصولات روز ملّی کیفیت