شماره خبر : 6207
منتشر شده در مورخ : ۵ آذر ۱۴۰۰
ساعت : 17:54
ادامه بحران کاغذ مطبوعات!

ادامه بحران کاغذ مطبوعات!



در حالیکه کمتر از یک ماه پیش معاون اوّل رئیس جمهور در جلسه بررسی مسائل و مشکلات مربوط به تامین کاغذ مطبوعات، وعده تسریع در رفع نیاز فعلی مطبوعات و نیز رفع موانع تولید داخلی کاغذ را داده بود و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون مطبوعاتی وی نیز در جلسات مختلف از حل مشکلات کاغذ و رفع موانع واردات و تولید داخل سخن گفته اند، رئیس سندیکای تولیدکنندگان کاغذ و مقوّا از عدم تولید کاغذ روزنامه در داخل و مقرون به صرفه نبودن واردات کاغذ به دلیل بالا رفتن نرخ ارز سخن می گوید و مطبوعات که در جهت انعکاس مشکلات مردم فریادگر بحران گرانی ها هستند اینک مدتها است که خود در چنبره این بحران گرفتار شده و بسیاری از آنها در برابر این بحران زانو زده و به کاهش شمارگان یا کاستن از صفحات و یا توقف فعالیت و طبعاً تعدیل نیروی انسانی مجبور شده اند.  ‌
با توجّه به ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی، توسعه رسانه ای از همان ابتدا قابل پیش بینی بود ، همچنانکه بلافاصله پس از پیروزی انقلاب شاهد گسترش چشمگیر مطبوعات در دو بعد کمّی و کیفی و تلاشهائی که جهت تامین کاغذ مطبوعات صورت میگرفت، بوده ایم.امّا پس از گذشت 43 سال و با وجود امکانات بیشماری که برای خودکفائی در تولید کالای بسیار حسّاس کاغذ وجود دارد، امروز انبوه مطبوعات ما ضمن وابستگی کامل به کاغذ خارجی، زیر بار گرانی سرسام آور و جدیداً نایابی آن گرفتار آمده اند و با مسکوت ماندن طرحهای تولید کاغذ که می تواند نیاز کشور را هم در بخش مطبوعات و هم در بخش نشر تامین کند و بی اعتنائی به مشکلات تولیدکنندگان داخلی و وارد کنندگان این کالای اساسی و مانند آن، این مشکلات رو به تزاید است. تولید مختصر داخلی که بخشی اندک از نیاز مطبوعات کشور را بر طرف می کرد نیز متوقّف شده است. یعنی درست در شرایط حسّاس منطقه ای و جهانی که حضور پرشور و با نشاط مطبوعات ایران برای در صحنه نگه داشتن مردم و انتقال پیام جمهوری اسلامی ضرورتی حیاتی دارد و سخت مورد انتظار است، به گونه ای عمل شده که اکثر مطبوعات بویژه آنها که برای تامین مالی به جائی وابسته نیستند در بحران مرگ و زندگی قرار گرفته اند و این در حالی است که زیانهای جبران ناپذیر رکود و عقب ماندگی مطبوعاتی ایران به ویژه در شرایط کنونی برکسی پوشیده نیست.در چنین شرایطی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولّی مطبوعات کشور انتظار می رود که اولاً با طرح ضربتی تامین کاغذ ارزان قیمت و افزایش یارانه کاغذ، این سرمایه‌های فرهنگی را در گذر از این مرحله یاری نموده و مشوّق آنها برای حضور فعال و بانشاط در عرصه اطلاع رسانی و دانش افزائی باشد و ثانیاً وعده های داده شده در عرضه فراوانی کاغذ و کاهش قیمت آن تا حصول نتیجه پیگیری شود و ثالثاً نظارتهای پیشین را بر بازار واردات و توزیع کاغذ مطبوعات لااقل تا رفع بحران فعلی برقرار سازد و رابعاً در جهت تحقق شعار تولید داخلی، مسئله تولید داخلی کاغذ و خود کفائی در تامین این کالای بسیار حسّاس فرهنگی را در اولویت کاری خود قرار دهد.
موسوی زاده
1400/09/06

برچسب ها : بحران كاغذ مطبوعات