شماره خبر : 8755
منتشر شده در مورخ : ۲۲ دی ۱۴۰۰
ساعت : 22:4
عوامل ایمنی ساز جاده های مرگ  در خوزستان

عوامل ایمنی ساز جاده های مرگ  در خوزستان

  استان خوزستان بابت تصادفات جاده ای وحشتناک در هفته های اخیر،فضای غمباری را تجربه کرد. تصادف کارگران در جاده اهواز-خرمشهر،تصادف جاده ماهشهر-اهواز،تصادفات زنجیره ای جاده رامهرمز-بهبهان و مانند آن که به فوت و مصدومیت تعداد زیادی از هم استانیها منجر شده و خانواده های بسیاری را عزادار کرد،لیکن گویا باید چنین تصادفاتی پیاپی رخ می داد تا فریادهای مکرّر مردم و رسانه ها در مورد مشکلات جاده ای و حمل و نقل استان تعبیر شده و به تغافل مسئولین در مورد این فاجعه پایان داده شود.
تصادفات جاده‌ای از رایج‌ترین عوامل مرگ و میر در بسیاری از کشورهاست که خسارات مستقیم و غیرمستقیم بسیار سنگینی را تحمیل می‌کند و متاسفانه ایران از جمله کشورهائی شناخته می‌شود که با وجود تلاشهای خوبی که در جهت کاهش تصادفات صورت داده هنوز هم آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات در آن بسیار بالاست. وقتی هزینه‌های مستقیم ناشی از حوادث رانندگی،همچون هزینه‌های درمانی و مراقبت از معلولین و تعمیر و راه اندازی مجدد وسائط نقلیه و هزینه‌های غیرمستقیم همچون از دست رفتن نیروی کار فعال و سرپرست خانواده به صورت دائم یا موقت و مشکلات روانی و افسردگی در خانواده محاسبه گردد،معلوم می‌شود که این تصادفات فاجعه‌ای است که جا دارد مقابله با آن در اولویت قرار گیرد. امّا در این میان استان خوزستان بنا به به گزارش مقامات انتظامی در بین استانهای کشور رتبه چهارم را در تصادفات جاده ای از آن خود کرده و با داشتن کمتر از 3 درصد جاده ها و حدود2.3 درصد ترددها،بیش از 4.5 درصد فوتی های ناشی از تصادفات کشور را دارد که البته همچون سایر مناطق کشور در این استان نیز مهمترین عامل تصادفات منجر به مرگ و میر را عامل انسانی و سپس عواملی همچون خرابی جاده ها و وسیله نقلیه و نواقص نظارتی تشکیل می دهد.
اگرچه برای کاهش اثر عامل انسانی تصادفات باید فرهنگسازی همچنان ادامه یابد. امّا همزمان،توسعه و استفاده از سامانه های هوشمند در برقراری نظم جاده ها نیز در فراهم کردن زمینه پیشرفت فرهنگ ترافیکی بسیار مهم است و این سامانه ای است که وعده آن سالها است داده شده ولی اجرای آن در کشور و بخصوص در خوزستان با کندی همراه بوده است. بدیهی است که گسترش پوشش این سامانه در استان هم در جهت برقراری نظم در جاده ها و هم در ارتقاء فرهنگ ترافیک می تواند بسیار موثّر باشد.  ‌خرابی اکثر جاده های استان و اشکالات فنی موجود در جاده های اصلی از یک طرف و وجود جاده های اختصاصی متعدّد شرکتهای بزرگ همچون نفت و فولاد و کشت و صنعتهای نیشکری و مانند آن که کمتر به نگهدرای آنها توجّه شده و غالباً مورد استفاده روستائیان و سایر مردم قرار می گیرند نیز از طرف دیگر موجب شده که عامل جاده نقش بسزائی در تصادفات استان داشته باشد طبیعی است که بهسازی و نوسازی جاده ها و الزام شرکتهای دارای جاده اختصاصی به رفع نواقص این جاده ها،می تواند موجب افزایش ایمنی جاده های استان شود.  ‌موسوی زاده
1400/10/23

برچسب ها : جاده های مرگ در خوزستان خوزستان كشت و صنعت نیشكر