شماره خبر : 9967
منتشر شده در مورخ : ۱۴ فروردین ۱۴۰۱
ساعت : 21:35
اکسیر تولید؛ همچنان کلید حل مشکلات اقتصادی کشور

اکسیر تولید؛ همچنان کلید حل مشکلات اقتصادی کشور

رهبر فرزانه و دوراندیش انقلاب اسلامی در پیام نوروزی امسال خود سال جدید را به عنوان سال"تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین" نامگذاری کردند تا بار دیگر بر نقش تولید و نگاه به درون در رفع مشکلات و رشد اقتصادی و تضمین اقتدار کشور از این طریق تاکید کنند، همچناتکه در این مورد فرموده اند: "در این چند ساله بنده برای شعار سال، <تولید> را عمدتاً محور قرار دادم با یک قیدی، با یک خصوصیتی. علت هم این است که تولید کلید حل مشکلات اقتصادی کشور است. تولید ملّی در واقع راه اصلی عبور از سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی برای کشور است. یعنی مهمترین مسائل اقتصادی کشور را مسئله‌ی تولید، رواج تولید ملّی و رونق تولید ملّی، حل می‌کند. طبیعت تولید این است. این است که ما روی تولید تکیه کردیم؛ یعنی رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد، اشتغال ایجاد می‌کند تورّم را کاهش می‌دهد، درآمد سرانه را افزایش می‌دهد، رفاه عمومی ایجاد می‌کند. علاوه بر این دارای تاثیرات روانی است؛ اعتماد به نفس ملّی را بالا می‌برد، احساس عزتمندی را در ملّت به وجود می‌آورد. تولید، یک چنین اکسیری است. یک چنین حادثه‌ی مهمّی است تولید ملّی، اگر ان‌شاءا... به بهترین وجهی پیش برود. لذا ما در این چند سال روی مسئله‌ی تولید تکیه کردیم."
قید اشتغالزائی در نامگذاری امسال تاکید بر این نکته دارد که به دلیل ضرورت توجّه همه جانبه به رشد اقتصادی در جهت پیشرفت کشور و تامین معیشت مردم، رونق تولید حتماً باید با تامین رفاه مردم نسبت مستقیم داشته یعنی اشتغال آفرین باشد چرا که تجارب گذشته نشان می دهد در بسیاری از موارد سرمایه گذاریهای کلان در بخشهائی با فناوریهای بالا که ارزش افزوده زیادی ایجاد می‌کنند با اشتغالزائی کمی همراه بوده است، لذا برای کمک به برنامه های فقرزدائی و تامین معیشت مردم چاره ای جز این نیست که در رونق تولید، به اشتغالزائی اولویت داده شود و بستر لازم برای کسب و کارهائی فراهم گردد که می توانند بیشترین اشتغال را ایجاد کنند. امّا قید دانش بنیان در نامگذاری سال و تعمیم آن به تمام بخشهای تولیدی از آن جهت است که تنها با این شرط می توان به تولیدی اقتصادی و قابل رقابت و مقاوم در برابر تروریسم اقتصادی و بهره ور دست یافت و تجربه موفّق مقاومت شرکتهای دانش بنیان در برابر تهاجم تروریسم اقتصادی نیز مویّد این مطلب است، خصوصاً اینکه بخش عمده نیروهای بیکار کشور را تحصیلکردگانی تشکیل می دهند که با دانش بنیان شدن تولید و سرمایه گذاری در چنین کسب و کارهائی امکان جذبشان فراهم شده و با بکارگیری آنان و بهره گیری از توان تخصّصی اشان ضمن ارتقاء بهره وری عوامل تولید و کیفیت تولیدات که باعث اشتغال مولد و پایدار خواهد شد، از نگرانیهای موجود بابت بیکاری نیروهای تحصیلکرده نیز کاسته می گردد.
قابل ذکر است که رهبر معظّم انقلاب اسلامی با توجّه به تجارب سالهای گذشته در مواجهه تبلیغی و احساسی برخی مسئولین با شعار سال، در پیام نوروزی خود بار دیگر هشدار می دهند که دستگاهها و سازمانهای مختلف از برخورد شعاری و بی محتوا با نامگذاری سال اجتناب کنند و به معنای واقعی کلمه شعار سال را در عمل پیاده کنند.
موسوی زاده
1401/1/15

 

برچسب ها : تولید اقتصاد تولید ملّی