تكمیل زنجیره مواد معدنی جزو اولویت‌های  دولت مردمی است

رئیسی در جلسه هیئت دولت:

تكمیل زنجیره مواد معدنی جزو اولویت‌های دولت مردمی است

رئیس‌جمهور گفت: تكمیل حلقه‌های زنجیره ارزش مواد معدنی یكی از برنامه‌های مهم تحولی دولت است.
به گزارش مهر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی در جلسه هیئت دولت به ضرورت افزایش تولید نفت و گاز طبیعی برای پاسخ به نیازهای صادراتی خصوصا در میادین مشترك تاكید كرد و گفت: میادین مشترك ذخایر ملی كشور است و دولت در صیانت از این ذخایر از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد كرد. در همین راستا خوشبختانه امروز با ابتكار عمل و تلاش‌های همكاران وزارت نفت، عقب‌ماندگی‌ها در برداشت از میادین مشترك جبران شده است.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به بهره‌برداری از 209 طرح صنعتی و معدنی همزمان با روز ملی صنعت و معدن اشاره كرد و گفت: تكمیل حلقه‌های زنجیره ارزش مواد معدنی یكی از برنامه‌های مهم تحولی دولت است. در این زمینه برنامه‌ریزی جدی كرده‌ایم و لازم است ابعاد این حركت به كمك رسانه‌ها برای افكار عمومی تبیین شود.
رئیسی ارائه جزئیات طرح‌های افتتاح شده به مردم را امیدآفرین خواند و از مسئولان امر خواست جزئیات این كار بزرگ اعم از تعداد واحدهای فعال شده، میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی و نتایج آن را با مردم در میان بگذارند.
تلاش دولت برای ایجاد ثبات در اقتصاد و مقابله با سوداگری محور بعدی سخنان رئیس جمهور در این جلسه بود.
رئیسی در این زمینه با تاكید بر ضرورت صیانت جدی از معیشت و سفره مردم، گفت: در كنار سازوكارهایی كه برای جبران افزایش قیمت ناشی از اصلاح تخصیص یارانه‌ها در نظر گرفته شده، لازم دستگاه‌های نظارتی چه در درون و چه خارج از دولت، با افزایش قیمت‌هایی كهبر مبنای سوداگری و خارج از چارچوب منطق اقتصادی اتفاق افتاده، برخورد نمایند.
رئیس‌جمهور بر همین اساس وزرای جهاد، صنعت، معدن و تجارت و دادگستری را مامور كرد با بررسی دقیق وضعیت بازار با كارخانه‌ها، اصناف و تولیدكنندگانی كه با افزایش بدون منطق قیمت، در راستای بی‌ثباتی و ایجاد تلاطم بازار و اقتصاد گام برداشته‌اند، برخورد قاطع كنند.
رئیسی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به برخی شبهات مطرح شده درباره كنكور 1401، گروهی به ریاست معاون اول رئیس جمهور را مᅢمور تحقیق و بررسی دقیق ابعاد این موضوع كرد و گفت: كنكور نقطه اطمینان مردم به سازوكارهای سنجش و پذیرش دانشجو در كشور است و نباید اجازه دهیم هیچ خدشه‌ای به این اعتماد وارد شود.
در بخش دیگری از این جلسه، رئیس جمهور از بانك مركزی برای تدوین و ابلاغ آیین‌نامه تسریع و تسهیل در پرداخت وام ازدواج از <حیث وثایق و تضامین> و <تعیین سقف زمان انتظار> قدردانی كرد و نظارت بر اجرای كامل این آیین‌نامه را مورد تᅢكید قرار داد.
رئیسی گفت: ممكن است برخی شعب بانكی اعتبارات كافی برای پرداخت سریع وام به متقاضیان را نداشته باشند، اما می‌توانند با زمان‌بندی مناسب تسهیلات را متناسب با نیازمندی‌ها و درخواست‌ها مدیریت و پرداخت كنند و اجازه ندهند جوانان عزیز دچار تشویش و نگرانی شوند.
رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ابلاغ آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان بر لزوم اجرای دقیق و ضابطه‌مند این آیین‌نامه تᅢكید و تصریح كرد: منزلت معلمان با اجرای قانون رتبه‌ّبندی صیانت و حقوق آنها تᅢمین می‌شود و سطح نظام آموزشی نیز ارتقاء می‌یابد.
رئیسی افزود: در كنار اجرای رتبه‌بندی باید به ابعاد دیگر آیین‌نامه نیز توجه ویژه شود تا كسانی جذب آموزش و پرورش شوند كه تخصص و صلاحیت لازم را دارند و رودربایستی یا اجرای سلیقه‌ای قانون نباید موجب تضییع حقوق افراد شود.
رئیس‌جمهور در بخش پایانی سخنان خود تسریع در بررسی اعتراضات جاماندگان از دریافت یارانه را با توجه به نزدیكی پرداخت سومین مرحله یارانه‌ها پس از اجرای طرح عادلانه‌سازی یارانه‌ها، مورد تاكید قرار داد و گفت: بعد از 2، 3 ماه هنوز برخی خانواده‌ها اعلام می‌كنند كه به‌رغم داشتن شرایط و اعلام اعتراض خود، هنوز یارانه دریافت نكردند.
رئیسی افزود: بررسی اعتراضات باید سرعت پیدا كند تا اگر كسی بدون دلیل متقن از دریافت یارانه محروم شده، یارانه‌اش پرداخت شود و اگر هم براساس مستندات واجد شرایط دریافت یارانه نیست به او اعلام شود و تاخیر در این كار جایز نیست.
 رئیس‌جمهور:
بر ثابت ماندن قیمت نان در سراسر كشور تاكید می كنم
حجت‌الاسلام رئیسی گفت: هدف از اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان، اصلاح زیر ساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است.
در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت روند و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان (مهیا) در استان‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
در این جلسه گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی در زمینه دستاوردهای اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح و اعلام شد تا كنون 57 درصد نانوایی‌های كشور زیر پوشش این طرح قرار گرفته‌اند و قرار است تا پایان تیرماه این رقم به 100 درصد برسد.
بر اساس همین گزارش برآوردهای اولیه نشان می‌دهد تا كنون 40 درصد یارانه آرد به ارزش سالانه معادل 50 هزار میلیارد تومان به صورت نان به مردم داده نمی‌شد و هدر می‌رفت، اما از این پس و در نتیجه اجرای این طرح به صورت حقیقی و در قالب خدمات دیگر به مردم باز می‌گردد.
در گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی آثار مثبت و سازنده حكمرانی مبتنی بر داده‌ها و اطلاعات به عنوان یكی دیگر از ویژگی‌ها و نتایج اجرای طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان مطرح شد كه نشان می‌دهد دولت هم اكنون اشراف كامل‌تری بر میزان هدررفت یارانه‌ها در زنجیره تامین آرد و نان بدست آورده است‌.
حجت‌الاسلام رئیسی در این جلسه بار دیگر بر لزوم ثابت ماندن قیمت نان در سراسر كشور تاكید كرد و گفت: هدف از اجرای این طرح اصلاح زیر ساخت‌ها و روش‌های پرداخت یارانه آرد و نان است و به هیچ عنوان افزایش قیمت نان مطرح نبوده و نخواهد بود.
رئیس جمهور با بیان اینكه موفقیت‌های طرح مدیریت هوشمند یارانه آرد و نان می‌تواند به عنوان الگو در اختصاص یارانه برای سایر بخش‌ها و در جهت شفاف‌سازی اجرایی شود، تاكید كرد: اراده و تصمیم دولت بهینه سازی و منطقی كردن نظام یارانه‌ها در كشور با هدف جلوگیری از هدر رفت سرمایه‌ها است و این طرح پیگیری خواهد شد.
ارسال دیدگاه